4月30日(水)放課後、Hello Village、Communication Spaceにて、東京で開催された「PDWCディベート世界交流大会2025」に参加した3人と「Vietnam Fieldwork」に参加した3人の報告会が催されました。
まずは、PDWCに参加した生徒達からディベート会場の熱気や緊張が伝えられ、力を尽くして戦い抜いた様子や他国の高校生達と英語を共通語にどのように交流し仲良くなれたか、交流イベントでの楽しかったエピソードなどが報告されました。そして、相手に伝えたいことがあれば、なんとしても伝えようとする姿勢と意志が大事で、英語を話す際の間違いを気にしていては通じないということを英語を母国語としない競技者から学んだ話は印象的でした。
次にVietnam Fieldworkに参加した生徒達からはベトナムという国の文化、生活習慣、食事などホームステイや高校訪問を通して知ったこと、感じたことなどの発表がありました。Le Quy Don高校では暖かい歓迎を受けSTEM学習の授業に参加させていただいた経験や食後のお昼寝タイムにびっくりしたことなどについて語られました。このフィールドワークは全体を通して楽しい学びに満ちていましたが、最後に訪れたベトナム戦争跡博物館では戦争の現実的な姿に接し言葉では表現できない悲しみを感じたことなども発表されました。
この報告を通してこれらの国際的な経験が参加者たちに深く決定的な影響を与えたことは間違いありません。彼らの経験はこれからも自身に対する挑戦をし続ける力を彼らに与えただけではなく、この報告会に参加した生徒達全員にコミュニケーション、興味関心、そして自身の居心地の良いテリトリーから飛び出して羽ばたく越境精神を新たに印象付けたことでしょう。
On April 30th after school, "Ekkyo Report" sessions were held in
HELLO Village's Communication space.
First, the three students who attended the Parliamentary Debate
World Conference and Competition (PDWC) shared their exciting
experiences in what they described as an intense yet inspiring
atmosphere. They spoke about how they had to combine their
efforts, support each other, and face each challenging round of the competition together. They also shared heartwarming stories of
forming friendships with students from around the world, with
English acting as a bridge between diverse cultures. One
memorable learning moment came from another non-native
English-speaking competitor: they concluded that the key to
effective communication is having the courage to express yourself, rather than worrying about making mistakes.
Next, three other students who took part in the Vietnam Fieldwork shared what they discovered during their homestay and high
school visit. The students at Le Quy Don High School warmly
welcomed them, and our students were quickly immersed in
Vietnamese culture—from the local food and daily lifestyle to
surprising customs like taking naps after lunch. They also joined
classes, including a hands-on STEM lesson, and enjoyed
meaningful connections with their Vietnamese peers. While the
fieldwork was full of fun and learning, they also spoke about the
deep sadness they felt when visiting the Vietnam War Remnants
Museum—a powerful and emotional part of their journey.
Through these reports, it was clear that these international
experiences had a profound and positive impact on those who
participated, strengthening their confidence in using English. Their stories not only encouraged them to continue challenging
themselves, but also reminded all students of the power of
communication, curiosity, and stepping beyond their comfort
zones.