京都市立学校・幼稚園
最新更新日:2024/05/24
本日:count up1
昨日:47
総数:505138
文字: 大きく | 小さく | 標準 配色: 通常 | 白地 | 黒地
ハートフルマーク
【学校教育目標】「夢に向かって、自らの未来を創造する子ども」〜なりたい自分に向かって努力する子〜

4年生が「奥志摩みさきの家」に行ってきます!

本日(7月10日)から,4年生128名が2泊3日三重県の「奥志摩みさきの家」に宿泊学習に行ってきます!
少しお天気が気になりますが,みんなのパワーがあればヘッチャラですね。
今回の行動目標は,
 「挑戦」 〜自分のことをやりきる〜
 「協力」 〜みんなで仲良く〜
 「集中」 〜最後まできく〜
 「時間」 〜5分前行動〜
目標達成緒を祈ります!
画像1
画像2
画像3

★07/10★教室PCトップページ!(2019/07/10)

画像1
★07/10★教室PCトップページ!(2019/07/10)

7月10日 4年生!野外活動みさきの家!

4年生が今日から,野外活動みさきの家に出発します!
2泊3日の野外活動です!
このホームページも野外活動みさきの家特集となります!
楽しく,学びの多い,野外活動みさきの家の様子をお楽しみください!

★英語を学ぼう!(名言&ことわざ)★

Genius is 1 percent inspiration and 99 percent perspiration.

Genius → 天才
1 percent inspiration → 1パーセントのひらめき
99 percent perspiration → 99パーセントの汗

天才は,1パーセントのひらめきと99パーセントの汗である。

すなわち!

天才とは,1パーセントのひらめきと99パーセントの努力である!

★たいよう!暑中見舞いを書く!(2019/07/09)

画像1
画像2
画像3
★たいよう!暑中見舞いを書く!(2019/07/09)

 たいようの教室!
 暑中見舞いを書く学習をしていました!

 だれに?
 どんなことを書く?
 書き加える絵は?

 ひとりひとりが,思いをこめた暑中見舞いを書いていました!

 ↓ by Google translation ↓

Sunflower class !
We learned how to write summer greeting cards !
Who is it for ?
What did you write ?
What kind of picture did you include ?
Every student wrote a warm greeting straight from their hearts !

★5年!バケツ稲!中干し!(2019/07/09)

画像1
画像2
★5年!バケツ稲!中干し!(2019/07/09)

5年生!
人と環境の学習です!
5年生では,バケツでイネを育てています。
先日,バケツの中の水をすべて出して,土を干す作業をしています!
この作業を中干しといいます。
この作業は,バケツ稲だけではなく,一般の田んぼでもします!
この作業で,土の中に,空気中の酸素を取り込みます!
また,根をしっかり張らせて,丈夫な稲にします!
稲の生長にとって,この中干しという作業は,とても重要な作業です!
稲の様子を見て,今週末まで,中干しをしようと思います!

5th graders !
Learning about people and the environment!
The 5th graders are growing rice in buckets.
The other day, all of the water was dried.
This is a process called "Nakaboshi"
This process is not just for rice in a bucket, but is also used on normal rice fislds.
Through this process, the soil is aerated, allowing oxygen to enter.
Additionally, aeration of the soil helps the roots of the rice plants push through the loosered soil grow stronger !
The Nakaboshi process is very important for the growing of rice !
After inspecting the rice,we've decided to do Nakaboshi until this weekend !

★ALTの先生との共同作業!(2019/07/09)

画像1
画像2
★ALTの先生との共同作業!(2019/07/09)

ALTの先生との共同作業!

全世界発信を意識して,ホームページの英語化に取り組んでいます!
ALTの先生の協力を得て,共同作業で文章化しています!

ALTの先生が来られた時には,次のような作業をしています。

1)日本語で文章を作成する。
2)Google translation  英語翻訳する。
3)ALTの先生に添削してもらう。

うれしいことに,ALTの先生は,この作業を貴重な経験です!といってくれました。

ほんとうにうれしいことです!

ALTの先生に,感謝! 感謝! です!

A collaboration with ALTs !
In an effort to share our way of life with the world,wo are currently in the processes of converting this process.
When on of ALTs visit, I do the follwing:
1)Write the sentences in Japanese
2)Convert these sentences to English by Google Translate
3)Consult our ALTs for corrections
To my delight, our ALTs have said that this is a very valuable experience for them !
I'm very happy that we're been able to come to this arrangement !
To our ALTs, thanks you very much !
I'm grateful !

★5年!もらってうれしい暑中見舞い完成!(2019/07/09)

画像1
画像2
画像3
★5年!もらってうれしい暑中見舞い完成!(2019/07/09)

 もらってうれしい暑中見舞いが完成しました!
 ひとりひとりが工夫してデザインした暑中見舞い!
 すばらしいっ!

 ↓ by Google translation ↓

A nice summer greeting during the summer was completed !
A summer greeting designed by each person !
Wonderful !

★5年!野外活動・山の家の写真!(2019/07/09)

画像1
★5年!野外活動・山の家の写真!(2019/07/09)

5年生の教室前のろうかに,野外活動(花背山の家)の時の写真を掲示しました!
個人懇談の時に見ていただき,購入申し込みの準備をしてください!

We posted photos of our outdoor activities(from the Hanase Mountain Lode) outside of tht fifth grade classrooms!
When you come to visit,please taje a look.
Applications for purchase orders of the photos from the event will be coming soon !

★もりの集会!(2019/07/09)

画像1
画像2
★もりの集会!(2019/07/09)

 7月最後のもりの集会がありました!

 内容は,
 栽培委員会の発表!
 歌声集会!

 栽培委員会の発表はクイズ形式で楽しく学ぶことができました!
 歌声集会は,今回から,体育館のど真ん中にピアノを置き,全校のみんなが,ステキな歌声をひびかせました!

 ↓ by Google translation ↓

At the final “Mori Meeting “ school assembly for July:
・A presentation by the gardening club !
・A wonderful singing assembly !
The gardening club presented a fun and information quiz to teach us about cultivation.
This time for our singing assembly,we placed a piano in the middlle of the gymnasium.
Every one in the school joined their beautiflul voices together and filled the building with lovely music !

★たいよう!美しい緑のカーテン!(2019/07/09)

画像1
画像2
★たいよう!美しい緑のカーテン!(2019/07/09)

 たいようの教室で学びました!

 中庭に面した窓に,緑のカーテンが設置してありました!
 ゴーヤを栽培した緑のカーテンが,光に照らされて,とても美しく輝いていました!
 はやくも,小さな実を結んでいました!

 ↓ by Google translation ↓

We learned a lot in the Sunflower class !
To help grow goya,we installed a green curtain.
It shore beautifully in the light !
Before I knew it,the goya bore a small fruit !

★コオニヤンマの恩返し!(2019/07/09)

画像1
★コオニヤンマの恩返し!(2019/07/09)

 とってもうれしいことがありました!

◇先生! 先生!!
★どうしたの?
◇トンボがっ! ほらっ!
★ん? トンボが?
◇トンボが,飛べへんみたいで,とまってるのに,いじめられてたので,持ってきた!
★いじめられているトンボを助けたんだ! 浦島太郎みたいな話だね〜。
◇???
★トンボの恩返しがあるかもね!

 職員室前で,ギンバラ(ギンヤンマのヤゴ飼育)を開いていたので,トンボに関する興味が高まったのでしょう。
 また,ヤゴから成虫へと羽化する過程を観察する中で,動物愛護の精神も培われたのでしょう!
 
 とってもうれしいことです!

 保護されたトンボは,美しいコオニヤンマ!

 ↓ by Google translation ↓

I had a great exchange with one of our students !

◇Teacher ! Teacher !
★What is it ?
◇It’s a dragonfly ! Look !
★Hm, a dragonfly !
◇It looks like it can’t fly. I think someone was playing with it,so Ibrought it here.
★h, you helped the injured dragonfly ! That sounds like the story of UrashimaTaro.
◇???
★Maybe the dragonfly will repay your kindness too !

Since opening the Ginpara in front of the staff room,it seems as though our students have become more interested in the lives of dragonflies.
I hope that students who study the life cycle of these fascinating dragonflies begin to think more about the world around them and the lives of the creatures too.
It’s a wonderlul thought !
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      
学校行事
7/25 サマースクール 夏季休業中水泳学習
7/26 夏季休業中水泳学習
7/29 夏季休業中水泳学習
7/30 夏季休業中水泳学習
京都市立久我の杜小学校
〒612-8494
京都市伏見区久我東町209
TEL:075-935-0157
FAX:075-935-0158
E-mail: koganomori-s@edu.city.kyoto.jp